Između različitih evropskih država postoje značajne razlike u zakonskim platama za učitelje koji započinju svoju nastavničku profesiju. Bruto zakonske početne plate mogu se kretati od oko 5.000 do više od 80.000 eura godišnje, ovisno o zemlji.
U dvanaest država svi učitelji početnici imaju jednaku zakonsku platu bez obzira na obrazovni stepen na kojem predaju. U ostalim državama postoje razlike u platama između različitih nivoa obrazovanja, uglavnom povezane s razlikama u minimalnim kvalifikacionim zahtjevima.
U otprilike polovini obrazovnih sistema učitelji dobivaju novčanu naknadu za daljni nastavak formalnih kvalifikacije, te se mogu pozicionirati na viši nivo plate, tj. steći veći platni koeficijent, ostvarivati veće bodovima na ljestvici plata, ostvarivati dodatni staž ili dobiti naknadu.
Postoje značajne razlike u iznosu i vremenu povećanja plate povezane s radnim stažem. Ovisno o državi, početne plate mogu se tokom učiteljske karijere povećati za sve od 12% do 116%. Prosječni broj godina potrebnih za dosezanje maksimalne plate kreće se od 6 godina u Velikoj Britaniji (Škotska) do 42 godine u Mađarskoj. U Irskoj, Holandiji i Poljskoj zakonske početne plate učiteljima mogu se povećati za više od 60% u prvih petnaest godina radnog staža, a čak i više u sljedećim godinama.
U 2018/19 školskoj godini učiteljima je povećana obavezna plata u većini obrazovnih sistema, ali povećanja plata uglavnom su bila skromna ili su najčešće bila povezana sa godišnjom rastom inflacije. U Grčkoj, Luksemburgu, Portugalu, Albaniji, Bosni i Hercegovini, Švicarskoj, Lihtenštajnu i Crnoj Gori jedva da je došlo do promjena u visini obavezne plate u odnosu na 2017/18 školsku godinu.
Suprotno tome, Bugarska, Češka, Estonija, Latvija, Litva, Mađarska, Rumunija i Slovačka nastavile su s implementacijom mjera uvedenih prethodnih godina za poboljšanje plata učiteljima. Zapravo, navedene države imaju najvećim rast početnih plata (prilagođenih inflaciji) u posljednje četiri godine u EU. Od 2014/15 školske godine početne plate prilagođene inflaciji također su se znatno povećale u Irskoj, Malti i Švedskoj.
Stvarni nivo plate snažno je povezan s drušvenim bruto proizvodom po stanovniku zemlje (GDP Per capita), odnosno što je veći GDP per capita, to je veća prosječna godišnja plata. U prosjeku učitelji predškolskog uzrasta obično zarađuju manje, a učitelji viših razreda srednje škole uglavnom više.
Direktori škola često su plaćeni po drugačijoj ljestvici plata u odnosu na učitelje, a njihove plate obično rastu s veličinom škole. U većini obrazovnih sistema postoje značajne razlike u platama među direktorima škola, u zavisnosti od veličine škole ili nekim drugim karakteristikama samih škola, te nekim drugim karakteristikama direktora škola, poput iskustva koje posjeduju i/ili odgovornosti samih direktora.
OKT
2020