Publikacije

Plate i dodaci na plate za nastavnike i školske direktore u Evropi za 2019/20 godinu

Originalna
publikacija

 

 

 

 

 

Između različitih evropskih država postoje značajne razlike u zakonskim platama za učitelje koji započinju svoju nastavničku profesiju. Bruto zakonske početne plate mogu se kretati od oko 5.000 do više od 80.000 eura godišnje, ovisno o zemlji.

Mogućnost povećanja plata tokom karijere značajno varira. U zavisnosti od zemlje, početne plate mogu se povećati tokom nastavničke karijere za bilo šta od 12 % (u Turskoj) do 116 % (u Portugalu). Prosječan broj godina potrebnih za dostizanje vrha raspona plata kreće se od 12 godina u Danskoj do 42 godine u Mađarskoj. U Irskoj, Holandiji i Poljskoj zakonske početne plate nastavnika mogu se povećati za više od 60 % u prvih 15 godina radnog staža, a još više u narednim godinama.

Između školskih 2018/19 i 2019/20 godine, nastavnicima su povećane plate u većini obrazovnih sistema, ali su povećanja plata uopšteno bila skromna ili indeksno povezana s inflacijom.

U četvrtini obrazovnih sistema početne plate nastavnika (prilagođene inflaciji) ostale su iste ili manje između 2014/15 i 2019/20 školske godine. Nasuprot tome, najveći porast u posljednjih pet godina može se naći u nekoliko zemalja centralne i istočne Evrope (Bugarska, Češka, Estonija, Letonija, Litvanija, Slovačka i Rumunija), te na Islandu i u Srbiji.

Stvarni nivo plata snažno je povezan sa bruto domaćim proizvodom (BDP) po glavi stanovnika zemlje, tj. što je veći BDP po stanovniku, veća je i prosječna godišnja plata. Prosječne stvarne plate su ispod BDP -a po glavi stanovnika u svim ili većini obrazovnih nivoa u gotovo četvrtini evropskih obrazovnih sistema, uključujući Češku, Estoniju, Irsku, Latviju (osim na višim srednjim nivoima), Mađarsku, Slovačku, Švedsku, Island (osim na višem sekundarnom nivou) i Norveškoj. U prosjeku nastavnici predškolskog odgoja i obrazovanja zarađuju manje, a nastavnici viših razreda uopšteno zarađuju više.

Školski direktori se često plaćaju na drugačijoj skali plata od nastavnika, a njihove plate imaju tendenciju da se povećavaju sa veličinom škole. Osim toga, njihove odgovornosti i iskustvo rezultiraju značajnim razlikama u platama u većini obrazovnih sistema.

0